Komend jaar gaat er 2,4 miljard euro naar het spoor. Dat geld moet er onder meer voor zorgen dat de doorstroming rond Utrecht verbetert. 

Daar is het nu een ‘spaghetti van sporen’, waardoor het aantal treinen dat er kan rijden beperkt is. Dat staat in de begroting van het ministerie van Infrastructuur, die dinsdag naar buiten is gebracht.

Doel is om reizigers tussen Amsterdam en Eindhoven en tussen Schiphol en Nijmegen straks makkelijker en vaker door Utrecht te leiden.

Verder zal een deel van het geld dat staatssecretaris Wilma Mansveld tot haar beschikking heeft opgaan aan het verbeteren van de ov-chipkaart en worden geïnvesteerd in het nieuwe spoorbeveiligingssysteem ERTMS.

149 kilometer asfalt erbij

In 2014 zal er tevens 149 kilometer asfalt worden aangelegd in Nederland. Minister Melanie Schultz investeert volgend jaar 2,8 miljard euro in wegen.

Schultz gaat onder meer tempo maken met wegprojecten als de Blankenburgtunnel ten westen van Rotterdam, de ring Utrecht en de verlengde A15.

Daarnaast trekt Schultz 300 miljoen euro uit om te zorgen dat de wegen beter worden benut. Er komt daardoor meer geld voor spreiding van het verkeer, proeven met technologie voor verkeersinformatie en 'spitsmijdprojecten'.

Voldoende zoetwater

Andere prioriteiten van het ministerie zijn komend jaar de bescherming tegen hoogwater en voldoende zoetwater. Daarvoor wordt 1,2 miljard euro vrijgemaakt binnen het Deltafonds. Luchtvaart, ruimte voor Schiphol, klimaat en afvalverwerking zijn andere speerpunten. Ook gaat er 0,9 miljard euro naar vaarwegen.

Het ministerie kreeg eerder al een flinke bezuiniging voor de kiezen, waardoor een aantal projecten geschrapt of vertraagd werden. Van de 6 miljard die het kabinet nu bezuinigt, valt jaarlijks 18 miljoen euro bij Infrastructuur neer.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl